De zwarte en grijze lijst van algemene voorwaarden zijn twee lijsten die in de wet vastgelegd zijn, en daar moet je je dus aan houden. De algemene voorwaarden zijn bedoeld om jou als ondernemer te beschermen, maar je mag natuurlijk niet oneindig alles in jouw voordeel laten werken. Dat is onredelijk en niet eerlijk naar jouw klanten. In de zwarte en grijze lijst staan omschrijvingen die beter niet in jouw algemene voorwaarden mogen staan. Zodat het voor beide kanten haalbaar blijft. Staan er voorwaarden van de zwarte en grijze lijst in jouw algemene voorwaarden? Dan is de kans groot dat deze je niet helpen als je in een conflict komt.
In deze blog leg ik je uit voor wie de zwarte en grijze lijst geldt en wat het verschil tussen deze twee is. Ook geef ik voorbeelden van voorwaarden op de zwarte en grijze lijst met begrijpelijke uitleg.
Voor wie geldt de zwarte en grijze lijst?
De zwarte en grijze lijst bestaan, om de consumenten te beschermen. Dankzij de zwarte en grijze lijst worden specifieke voorwaarden uitgesloten. Als deze voorwaarden wel in jouw algemene voorwaarden staan en de consument gaat hiermee akkoord, zijn deze alsnog niet geldig.
Let op: dit geldt dus niet als je diensten of producten verkoopt aan ondernemers.
Het verschil tussen de zwarte en grijze lijst
Op beide lijsten staan bepalingen (voorwaarden) die je niet mag opnemen in jouw algemene voorwaarden, omdat deze (vermoedelijk) onredelijk zijn. Toch is er een belangrijk verschil. Op de zwarte lijst algemene voorwaarden staan verboden bepalingen. Dat betekent dat die voorwaarden absoluut niet in jouw algemene voorwaarden mogen staan. En dat is bij de grijze lijst anders. De voorwaarden op de grijze lijst mag je in jouw algemene voorwaarden benoemen, maar dan moet je wel goed kunnen onderbouwen waarom deze niet onredelijk zijn.
Wat is de grijze lijst?*
In deze lijst staan 15 voorwaarden die onredelijk kunnen zijn. Wil je wel één van deze voorwaarden in jouw algemene voorwaarden opnemen? Dan moet je dit goed kunnen onderbouwen. Twijfel je of jij onredelijke voorwaarden verwerkt hebt? Laat het dan altijd checken door een jurist.
Hieronder staan een aantal voorbeelden van voorwaarden uit de grijze lijst. Ik neem je niet mee in alle voorwaarden, omdat dit verwarrend en ingewikkeld kan zijn. Door deze voorbeelden zie je waarom het vermoedelijk onredelijke voorwaarden zijn.
- Een ongelijke opzegtermijn
Staan er in jouw algemene voorwaarden twee verschillende opzegtermijnen? En is dit voor een ondernemer korter dan voor een particulier? Dan is dit onredelijk en moet je met bewijs komen, waarom dit noodzakelijk is.
- Een onredelijke opzegtermijn
Als de particulier een abonnement heeft, met een opzegtermijn van langer dan één maand, dan is dit vermoedelijk onredelijk.
- Geld betalen bij het stoppen van overeenkomst
Het kan onredelijk zijn om de particulier een bedrag te laten betalen, op het moment dat die de overeenkomst stopzet. Het is een ander verhaal als de afspraken niet nagekomen zijn of wanneer het bedrag gebaseerd is op misgelopen winst of geleden verlies.
- Een andere prestatie dan afgesproken
Als je besluit om een ander product of compleet andere dienst te leveren, mag je de particulier niet verplichten om de overeenkomst door te zetten. De particulier moet de mogelijkheid hebben om de overeenkomst te ontbinden op het moment dat de prestatie wijzigt.
- Een verklaring in een andere vorm eisen
Je mag de particulier niet verplichten om een verklaring in een notariële akte vast te leggen. Terwijl dit ook in een brief met handtekening kan.
Wat is de zwarte lijst?*
Er staan 19 voorwaarden op de zwarte lijst algemene voorwaarden. Het is veel, ingewikkeld en als je twijfelt is het altijd beter om contact op te nemen met een jurist.
Om je te laten zien wanneer een voorwaarde onredelijk is, staan hieronder 5 duidelijke voorbeelden die onderdeel zijn van deze lijst.
- De wettelijke verjaringstermijn verkorten
Het is verboden om de verjaringstermijn van 1 jaar, te verkorten korter dan 1 jaar.
- 100% annuleringsvergoeding eisen
Het is onredelijk en verboden om 100% annuleringsvergoeding te eisen als de consument de koop wil annuleren. De annuleringsvergoeding bepaal je op basis van het moment van de annulering en hoeveel uren/kosten je al kwijt bent.
- Prijsverhoging doorvoeren zonder het recht op annuleren
Als je jouw prijs wil verhogen, heeft de consument normaal gesproken het recht om te annuleren. Het wordt onredelijk als je de prijsverhoging door mag voeren, zonder dat de consument de overeenkomst mag stoppen.
- Verplichtingen overdragen met automatische goedkeuring
Als je jouw verplichtingen als ondernemer overdraagt aan iemand anders, hoeft de particulier/consument hier niet akkoord mee te gaan. Je mag dit dus ook niet verplichten in de algemene voorwaarden.
- De opeisbaarheid van prestatie uitsluiten
De particulier heeft recht op een bepaalde prestatie en dit mag je niet uitsluiten. Je mag dus niet vermelden dat de particulier na verloop van tijd, geen recht meer heeft op de afgesproken prestatie.
Doe nu de gratis check!
Twijfel je of jouw algemene voorwaarden op de zwarte of grijze lijst staan? Voorkom dat je algemene voorwaarden ongeldig worden! Klik hier en laat nu gratis jouw algemene voorwaarden checken en ga weer zorgeloos ondernemen!
* Het kan altijd zijn dat er uitzonderingen gelden op de voorbeelden die hierboven staan. Deze situaties zijn uitgelegd in begrijpelijke taal, en zijn een klein onderdeel van de complete zwarte en grijze lijst.