Om jou als consument te beschermen, krijg je bij het kopen van producten en diensten een bedenktijd van 14 dagen. Als je niet tevreden bent of het voldoet niet aan jouw verwachtingen mag je de verkoper laten weten dat je de koop wil annuleren. Dit moet je binnen 14 dagen kenbaar maken.
Voor welke producten en diensten dit geldt, lees je in deze blog! Je hebt niet altijd recht op het herroepingsrecht, dus de uitzonderingen staan hieronder duidelijk benoemd.
Voor wie en wanneer geldt het herroepingsrecht?
Het herroepingsrecht geldt voor alle consumenten die een koop op afstand doen. Dat betekent dat als je online, op straat of telefonisch een product of dienst koopt, je bijna altijd recht hebt op het herroepingsrecht. Daar zijn een paar uitzonderingen voor. En als je koopt als ondernemer, vervalt dit recht.
COn
Heb je altijd recht op herroeping?
Nee, helaas. Ik help je direct uit een droom. Er zijn een aantal uitzonderingen, zodat het niet onredelijk wordt voor de verkoper. Zo worden beide kanten beschermd en blijft het eerlijk. Hieronder lees je een aantal uitzonderingen op het herroepingsrecht:
- Op maat gemaakte producten of diensten
Een schilderij van je hond of een persoonlijk voedingsplan is speciaal voor jou op maat gemaakt. Het is in dit geval onmogelijk voor de verkoper om dit aan een ander te verkopen. - Producten met een beperkte houdbaarheid
Vers voedsel zoals een appeltaart, vleeswaren of brood kan bederven. De verkoper kan het niet opnieuw verkopen als een vers product. - Verzegelde producten met verbroken verzegeling
De verzegelde producten zijn natuurlijk met een reden verzegeld. Dit kan zijn omdat er anders gezondheidsrisico’s kunnen ontstaan. Als jij deze verzegeling verbreekt, kan dit invloed hebben op de gezondheid van een nieuwe koper. Dit geldt bijvoorbeeld bij de speen voor een baby, een potje kruiden of ondergoed.
4. Een dienst die binnen 14 dagen geleverd wordt
Stel dat je een cursus koopt, waarvan je direct al het lesmateriaal te zien krijgt. Hoe gek zou het zijn als je deze cursus binnen 14 dagen volgt en daarna kan annuleren. Je hebt dan alle informatie, zonder dat je ervoor zou betalen. Daarom is een dienst die binnen 14 dagen volledig geleverd wordt, niet te annuleren.
Regels voor de verkoper
Als verkoper moet je jouw consumenten altijd informeren over het herroepingsrecht. Het herroepingsrecht benoemen in je algemene voorwaarden is in principe niet voldoende. Plaats het duidelijk op je website, want als je dit niet doet heeft dit gevolgen. De termijn van 14 dagen kan dan verlengd worden naar 12 maanden. Daarnaast mag je als verkoper niet afwijken van het herroepingsrecht in jouw voordeel. Zomaar een termijn verkorten zonder dat je daar een wettelijk argument voor hebt, mag dus niet.
Conclusie
Let altijd goed op bij het kopen van diensten en producten op afstand en check of het herroepingsrecht voor jou geldt.
Heb je een vraag en wil je weten wat jouw recht is bij een gekocht product of dienst? Of ben je nieuwsgierig naar de andere uitzonderingen? Stel je vraag hier!