Van wie zijn de foto’s? Van de fotograaf of van de klant die ervoor betaalt? En de gekochte foto’s, die mag je toch gewoon bewerken, of niet? Mag je als fotograaf eisen dat jouw klant altijd voor een naamsvermelding zorgt?
Dit zijn nog maar paar van de veelvoorkomende vragen in de fotowereld. En dat kan erg verwarrend en ingewikkeld voor je zijn. Daarom zorgen we er nu voor dat jij weet wat je moet regelen en wat je te wachten staat.
Want in deze blog neem ik je mee over de aandachtspunten voor een fotograaf en de rechten van een klant.
Wat moet je goed regelen als fotograaf?
Opeens zie je jouw foto’s voorbij komen op social media zonder naamsvermelding. Hoezo is er geen vermelding? Dat was toch afgesproken? En daarna zie je dat de foto compleet anders is in formaat en kleur. Dit mag toch niet zomaar?
Nee. Het auteursrecht neemt het hier voor je op. Jouw klant mag niet zomaar jouw foto’s bewerken zonder toestemming. Ook dient jouw naam bij de foto’s te worden vermeld. Wees slim en neem de volgende afspraken ook goed op in je algemene voorwaarden. Want zo voorkom je gezeur achteraf.
- Wil je dat jouw naam genoemd wordt bij het plaatsen van jouw foto’s?
- Mogen de foto’s alleen voor één specifiek doel gebruikt worden?
- Bied je een licentie aan voor het gebruik van de foto’s voor bepaalde of onbepaalde tijd?
Als je dit goed verwerkt bij het laten opstellen van jouw algemene voorwaarden, dan doet het auteursrecht z’n werk voor je. En jullie weten allebei wat de afspraken zijn.
Wat betekent dit voor de klanten?
Het zit erop: jouw fotoshoot. Je kan niet wachten om de foto’s te plaatsen. Even een filter eroverheen en nog een beetje bijsnijden: nu is ‘ie perfect. Je deelt het vanuit enthousiasme direct op social media. Maar dan krijg je een onverwacht bericht van de fotograaf. Die ziet dat de foto bewerkt is en klaagt erover.
Maar dat mag toch gewoon? Het zijn jouw foto’s nu. Dat klopt, het zijn jouw foto’s. Foto’s bewerken mag niet. Want dan zit je aan de persoonlijkheidsrechten van de fotograaf.
Ook bij het overdragen van de rechten, moet je opletten onder welke voorwaarden dit is. Het kan zijn dat er uitzonderingen zijn.
Vooraf goed communiceren is de oplossing. Bespreek jouw stijl met de fotograaf, zodat het later niet nodig is om de foto’s zelf te bewerken.
Wat betekent het portretrecht voor de fotograaf en de klant?
Naast het auteursrecht is daar ook nog het portretrecht. En dat betekent ook voor beide kanten iets belangrijks:
– als je deze foto’s in privékring wil delen of gebruiken, mag dit zonder toestemming, als je maar wel de naam van de fotograaf erbij vermeld.
– gebruik je de foto’s voor een commercieel doel? Dan heb je altijd toestemming van de fotograaf nodig en kom je weer terug bij het auteursrecht.
– als fotograaf mag je nooit zonder toestemming herkenbare foto’s van jouw klant plaatsen.
Conclusie
Bewerk en plaats nooit zomaar foto’s die niet 100% van jou zijn. De fotograaf heeft er uren werk in zitten en niet elke klant wil zomaar herkenbaar op jouw social media staan. Blijven communiceren is belangrijk, dan is er vast veel mogelijk.
Ben jij fotograaf en twijfel je of deze afspraken goed in jouw algemene voorwaarden verwoord zijn? En wil je deze nare situaties voorkomen? Neem dan hier contact op, dan check ik het gratis voor je!