5 risico’s als je geen algemene voorwaarden hebt

Je mag als ondernemer zonder algemene voorwaarden ondernemen. Maar of het verstandig is? Als je het mij vraagt niet. Ik denk dat het zonde is als je geen gebruik maakt van deze voorwaarden. En de investering is het meer dan waard, want met maar één document ben je beschermd tegen de risico’s. Simpel hè?

Toch zijn er veel startende ondernemers die de algemene voorwaarden niet als prioriteit zien. Daarom neem ik je in deze blog mee door de risico’s die je loopt.

Risico’s geen algemene voorwaarden

Offertes sturen zonder algemene voorwaarden kan je een samenwerking vol risico’s opleveren. En dat voorkom je liever, toch? Want uiteindelijk ben je gaan ondernemen om te genieten van je vrijheid en om te doen waar je blij van wordt. Dan zijn deze 5 risico’s hieronder het laatste waar je op zit te wachten.

1. Inspannings- of resultaatverplichting

Wanneer is jouw werk goed genoeg? Spreek je een bepaald resultaat af? Of beloof je alles te geven in een samenwerking? Zonder algemene voorwaarden is dit grijs gebied. Daardoor is de kans groot dat er een discussie ontstaat op het moment dat jij je werk inlevert. De opdrachtgever kan aangeven dat jouw werk niet aan de verwachtingen voldoet, omdat het niet een bepaald resultaat bereikt heeft. Terwijl jij denkt: maar ik heb er toch alles aangedaan en goed werk geleverd? En dat is een ingewikkelde situatie. 

2. Aansprakelijkheid

Wat doe je als de klant ontevreden is over de resultaten van jouw werk of gedeelde digitale bestanden kwijt raakt? Met algemene voorwaarden kan je jouw aansprakelijkheid uitsluiten. Maar als je zonder dit handige document onderneemt, kan je zomaar in een lastige discussie terechtkomen. Want wie is er nou precies verantwoordelijk en aansprakelijk voor wat?

3. Overmacht

Je laptop stopt er onverwachts mee en het repareren kost 2 weken. En dan? Dan is er een kans dat jouw opdrachtgever een schadevergoeding eist, omdat je de deadline niet meer haalt. Of erger nog: de opdrachtgever wil de overeenkomst ontbinden en annuleert de samenwerking. En omdat je niks afgesproken hebt met algemene voorwaarden, kan dit voor veel discussie zorgen. 

4. Vooruitbetaling

Jij wilt werken met een (volledige) vooruitbetaling, maar direct na het versturen krijg je een mail terug: “Wij werken niet met vooruitbetalingen”. Tja.. wat doe je dan? Want je hebt geen algemene voorwaarden. Maar het geld kan je wel goed gebruiken nu. En dat is het risico dat je loopt. Je onderneemt niet meer op jouw voorwaarden, maar op die van jouw opdrachtgever.

5. Annulering

Een annulering van een opdrachtgever is altijd een domper. Financieel had je er al rekening mee gehouden, je hebt andere opdrachten afgewezen en misschien heb je al voorbereidend werk gedaan. Maar omdat je geen algemene voorwaarden hebt, zit je met de gebakken peren. Je hebt pech, want zonder algemene voorwaarden kan je deze schade en gewerkte uren niet (altijd) in rekening brengen. 

Algemene voorwaarden laten opstellen

Deze risico’s wil je niet lopen toch? Maak gebruik van dit document. En zorg dat de algemene voorwaarden naadloos aansluiten bij jouw bedrijf. Want alles wat je kan uitsluiten en beperken, scheelt weer. Op die manier onderneem je met de gunstigste voorwaarden en dat geeft een zelfverzekerd gevoel. Het voelt veilig, waardoor je meer plezier ervaart in het ondernemen.

Zie je dit al helemaal voor je? Neem hier contact op! Dan zorgen we daar samen voor.